Vážení čtenáři,
pět let uplynulo jako voda a my se opět scházíme, abychom oslavili ještě významnější výročí naší školy než to předešlé, a to 75 let od jejího založení. O tom, co se za celou dobu existence školy odehrálo, se zmiňuje kapitola nazvaná Historie školy. Já se zaměřím na to nejpodstatnější, co se událo za uplynulých pět let.
Především se naše škola aktivně podílela na tvorbě celostátní koncepce vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků. Zasazovali jsme se zejména o odstranění práce pod dohledem u našich absolventů středoškolských oborů a úpravu jejich kompetencí. Bohužel jsme byli úspěšní pouze částečně. Podařilo se nám prosadit zrušení odborného dohledu pouze u oboru Zdravotnický asistent (ZA); u oborů Laboratorní asistent (LA) a Asistent zubního technika (AZT) byla námi navrhovaná změna zamítnuta. Na základě nedostatku dětských sester v terénu byla znovu povolena akreditace vzdělávacího programu Diplomovaná dětská sestra (DDS), přičemž jsme na vyšší škole úspěšně akreditovali denní i kombinovanou formu studia. Spolu se zástupci NCONZO v Brně a vysokých škol jsme se podíleli na tvorbě kvalifikačních standardů pro obory Diplomovaná všeobecná sestra (DVS), Diplomovaná dětská sestra (DDS), Diplomovaný zdravotní laborant (DZL), Diplomovaná dentální hygienistka (DDH), Diplomovaný farmaceutický asistent (DFA) a Diplomovaný zubní technik (DZT).
Obor ZA byl v rámci změn přejmenován na obor Praktická sestra (PS). Označení „sestra“ je totiž pro laickou veřejnost daleko čitelnější a jasnější nežli pojmenování „asistent“. V souvislosti s tím byly zvýšeny i kompetence absolventů. Tento krok považuji za velice významný, protože naši absolventi byli připraveni a zvládali celou řadu ošetřovatelských úkonů včetně odborných intervencí, ale nemohli je provádět samostatně, příp. je nesměli provádět vůbec. Vzhledem k tomu, že v nemocnicích neustále chybí zdravotní sestry, nebyli s takto výrazně omezenými kompetencemi pro pracoviště kýženým přínosem.
Došlo též ke změně oboru vyučovaného na odloučeném pracovišti v Teplicích. Ve školním roce 2020–2021 maturovali poslední žáci oboru Masér sportovní a rekondiční, který jsme s ohledem na lepší uplatnitelnost absolventů v praxi nahradili oborem Masér ve zdravotnictví (MAZ). Absolvent se tak stane zdravotnickým pracovníkem, který se může uplatnit hlavně ve zdravotnických zařízeních.
Na vyšší odborné škole jsme také zaznamenali několik změn. Tou první, pozitivní je znovuotevření odboru DDS. Protože obor zaujímal v historii svébytné postavení mezi ostatními, čekali jsme, že o něj bude velký zájem. Bohužel se zatím naše očekávání nesplnilo a nejsme si jisti, zda se situace v budoucnu změní. Obor totiž otevřela i Fakulta zdravotnických studií UJEP, která je pro naše absolventy mnohdy přitažlivější hlavně kvůli možnosti získání akademického titulu Bc. Druhá, bohužel negativní změna postihla obor Diplomovaný zdravotnický záchranář, který měl ve škole sedmadvacetiletou tradici. Rozhodnutím poslanců a vlády byl vyňatý z oborové nabídky vyšších odborných škol a přesunut pouze do vysokoškolského studia. Obor patřil mezi prestižní a většina absolventů se velice dobře uplatnila nejen ve střediscích zdravotnické záchranné služby, ale i v nemocnicích na urgentním příjmu nebo odděleních akutní medicíny, kde je trvalý nedostatek kvalifikovaných sester.
Za uplynulých pět let zažila škola také mnoho úspěchů, o které se zasloužili žáci, studenti i jejich vyučující. Kromě úspěchů fotografického kroužku Lumos, jimž věnujeme samostatný příspěvek, patří mezi ty největší získání titulu Nejlepší zdravotnická škola v ČR za rok 2017. Toto prestižní ocenění uděluje speciální komise v rámci soutěže Sestra roku na základě hodnocení jednotlivých oblastí školního života. Osobně jej považuji hlavně za výraz poděkování všem svým kolegyním a kolegům, kteří nejenom perfektně odvádějí svoji práci, ale věnují se žákům a studentům i v mimoškolní oblasti při realizaci projektových aktivit a zdravotně-osvětových akcí.
Kromě tohoto ocenění jsme na základě hlasování žáků, studentů, a hlavně absolventů získali ocenění za 1. místo v soutěži Střední roku 2019, ve které na základě svých zkušeností hodnotili dotyční školu jako celek.
Dalším úspěchem bylo získání 3. místa v celostátní ošetřovatelské soutěži pořádané Střední zdravotnickou školou v Praze, Ruské ulici.
Zubní technici pořádají od roku 2017 celostátní soutěž s mezinárodní účastí Ústecký dent. I zde jsou naši žáci úspěšní; v posledním ročníku obsadila první místo v kresbě žákyně 4. ročníku naší školy a celkově jsme mezi školami v ČR obsadili krásné druhé místo.
Poslední významnou událostí, kterou bych chtěla na tomto místě zmínit, je opětovné zahájení spolupráce s Univerzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, konkrétně s Fakultou zdravotnických studií. Na základě oboustranných jednání získala naše vzdělávací instituce označení Fakultní zdravotnická škola a bude se podílet na realizaci praxí vysokoškolských studentů připravujících se na výkon učitelského povolání ve zdravotnických školách.
Přes všechny uvedené pozitivní události významně zasáhla do života školy omezení vyplývající z koronavirové pandemie. Učitelé i žáci/studenti byli nuceni přejít od klasické prezenční výuky k výuce distanční. Oceňuji zejména tvořivost vyučujících, jejich spolupráci a vzájemnou podporu při využívání všech možností programů Google Classroom a Meet. Svůj výklad obohacovali o prezentace, výuková videa či další audio-vizuální materiály, místo praktické výuky natáčeli edukativní videa s pracovními postupy. Vědomosti a pochopení učiva ověřovali prostřednictvím testů a samostatných prací, které neustále opravovali, aby měli žáci aktuální zpětnou vazbu. V této době realizovali i doučování, kterého se mohli účastnit nejen žáci 4. ročníků v rámci přípravy k maturitě, ale i ti, kteří něčemu nerozuměli nebo potřebovali individuální pomoc vyučujícího.
Obzvlášť ztížené podmínky pro studium měli žáci 3. a 4. ročníků oboru ZA a posledního ročníku DZZ, kteří museli vypomáhat ve zdravotnických zařízeních, a nahradit tak skutečné sestry. Někteří byli do práce přímo povoláni hejtmanem, většina z nich však pracovala dobrovolně. Jako dobrovolníci působili i někteří žáci a studenti jiných oborů. Určitě si všichni zaslouží velké uznání, protože byli postaveni ze dne na den do náročné a mnohdy kruté reality. Vyučující se jim snažili přizpůsobit distanční výuku tím, že prodloužili čas na vypracování úkolů, příp. zohledňovali jejich neúčast ve výuce po noční směně.
Jediné pozitivní na této skutečnosti je poznání, že učitelé a žáci/studenti se vzájemně potřebují. Potvrdilo se staré pedagogické pravidlo o tom, že pokud má být výuka co nejefektivnější, musí docházet k přímé interakci mezi učitelem a žákem skrze učební obsah. Ani sebevýkonnější zařízení (počítač) nemůže učitele plnohodnotně nahradit. Všichni proto věříme, že bude nový školní rok výrazně lepší než tento.
A jak vidíme budoucnost? V prvé řadě doufáme, že si škola udrží své svébytné postavení mezi zdravotnickými školami v Ústeckém kraji. Pevně věříme, že v důsledku nedostatku pracovníků ve zdravotnických zařízeních budeme mít dostatek uchazečů o studium. Budeme se snažit udržet oborovou nabídku také na vyšší škole. Zde se však stále potýkáme s konkurencí vysokých škol a též se, zatím marně, snažíme o pevné legislativní ukotvení vyšších škol ve školské soustavě ČR. Ale tím hlavním, o co nám půjde i v budoucnu, je kvalitní příprava nelékařských zdravotnických pracovníků, kteří budou schopni samostatné práce ve zdravotnických zařízeních, aniž by byli nebezpeční sobě nebo pacientům.
Závěrem chci poděkovat za odvedenou práci všem stálým zaměstnancům školy a též i všem externím vyučujícím ze zdravotnických zařízení. Bez nich by totiž výuka na naší škole nebyla možná, protože předávají žákům a studentům svoji odbornost, a zajišťují tak těsné sepjetí školní výuky s praxí. S tím souvisí i mé poděkování směrem k vedení všech pracovišť a institucí, ve kterých probíhá praktické vyučování. Do dalších let přeji všem hlavně pevné zdraví, štěstí, úspěchy v osobním životě a dostatek pedagogického optimismu. Naší škole pak přeji zejména mnoho cílevědomých žáků a studentů, kteří budou mít o zvolené povolání skutečný zájem a které bude studium u nás těšit. Pokud se tato má přání vyplní alespoň částečně, pak dle mého názoru už nic nebude bránit tomu, aby se naše škola zdárně dožila i pomyslné stovky.
PhDr. Miroslava Zoubková
Nejlepší zdravotnická škola ČR roku 2017
75 let v historii lidstva je vlastně nic, 75 let v historii státu se v hodinách dějepisu přejde často jednou větou. Ale 75 let v historii lidského života je v podstatě celý lidský život. A naší škole je právě letos oněch 75 let. Co vše se za těmi roky skrývá? Tisíce úspěšných absolventů, desítky učitelů, z nichž někteří mají se školou spjatý celý profesní život, množství vzpomínek na radosti a zklamání prožitých právě ve zdech školy, jejíž historie se začala psát brzy po druhé světové válce, v roce 1946.
Počátky Střední zdravotnické školy v Ústí nad Labem je nutné spojovat s provozem nemocnice, která byla v roce 1945 převzata do české správy. Zpočátku byla v nemocnici převaha německého personálu, ale bylo potřeba, aby postupně Češi obsadili hlavně místa lékařů a sester. Proto byla při nemocnici zřízena dvouletá škola pro diplomované ošetřovatelky. Svoji činnost zahájila 27. září 1946. Ošetřovatelská škola v Ústí nad Labem byla založena jako jedna z prvních mimopražských škol.
V prvním ročníku mělo nově vzniklé zařízení 31 žákyň a ředitelem se stal MUDr. Karel Vácha. Vedením oboru byla pověřena Dipl. sestra Marie Červinková. Následujícího roku byla otevřena škola pro porodní asistentky, kterou vedla Dipl. sestra Helena Cibulková – Schořovská. Ředitelem ošetřovatelské školy se později stal prim. MUDr. Jiří Rödling.
Původní školní budovou ošetřovatelské školy bylo Pohlovo sanatorium, brzy však škola získala objekt v dnešní Palachově ulici. Budova byla v blízkosti nemocnice, což bylo od počátku velmi důležité, neboť sem externí vyučující docházeli přímo ze svých pracovišť.
Budova školy v Palachově ulici, Ústí nad Labem
V roce 1948 bylo rozhodnuto o přeměně dvouletých ošetřovatelských škol ve čtyřleté vyšší sociálně zdravotní školy končící maturitou. Škola se stala součástí KÚNZ v Ústí nad Labem a plnila též funkci metodického vedení všech středních zdravotnických škol v kraji. Mezitím se výuka zkrátila na tři roky, ale už v roce 1955 bylo znovu otevřeno čtyřleté studium.
Vzhledem k potřebám zdravotnictví postupně vznikaly na škole nové obory. Tak v roce 1949 byl ustanoven obor Zubní laborant (dnes Zubní technik) – spolu s oborem sesterským tvoří v podstatě páteř vzdělávání na zdravotnické škole dodnes.
Vedle těchto oborů vznikaly obory další:
1950 obor Zdravotní laborant – bez absolventů tohoto oboru by byla práce ve zdravotnických zařízeních dnes už nepředstavitelná. Absolventi jsou připravováni na práci v klinických laboratořích oborů, mezi které patří biochemie, hematologie, imunohematologie, imunologie, mikrobiologie, parazitologie, toxikologie a histologie.
1956 se přidává obor Dětská sestra, 1961 obor Radiologický laborant (ukončen v roce 2007). V roce 1965 obor Lékárenský (dnes Farmaceutický) laborant, ve kterém se studenti vzdělávají dosud, i když pouze na vyšší škole; v roce 1969 obor Ošetřovatelka.
S postupným nárůstem studentů škola získávala další menší pobočky pro výuku například na Střekově nebo na 1. ZŠ v Trmicích. Situace se stala na konci osmdesátých let neúnosnou, a proto 1. září 1988 začala výuka na nové škole určené k výchově dětských a zdravotních sester v Moskevské ulici. Od 1. září 1989 došlo k rozdělení na dvě samostatné školy, a to na SZŠ pro klinické obory, jejímž ředitelem se stal PaedDr. Jaromír Němec a SZŠ pro technické obory v čele s Mgr. Janou Ložanovou, kterou následně vystřídal Mgr. Josef Hofman. Ve stejném roce došlo i ke změnám ve vyučovacím procesu, k úpravě osnov a k větší volnosti ve výběru učiva.
Ve školním roce 1993/94 byl otevřen nový obor pomaturitního specializačního studia sestry pro intenzivní péči a v roce 1994/1995 bylo nástavbové studium rozšířeno o obor Zdravotnický záchranář, což bylo pomaturitní kvalifikační studium.
Budova školy v Moskevské ulici, Ústí nad Labem
Ve školním roce 1996/1997 byl zahájen nový typ tříletého pomaturitního vzdělávání, a to vyšší odborné studium; mezi první obory patřila Diplomovaná dětská sestra a Diplomovaná dentální hygienistka. Postupně došlo k rozšíření oborové nabídky o obor Diplomovaná všeobecná sestra, Diplomovaný radiologický asistent, Diplomovaná sestra pro intenzívní péči, Diplomovaný zdravotnický záchranář, Diplomovaný farmaceutický asistent, Diplomovaný zdravotní laborant a Diplomovaný zubní technik. Vše v prezenční formě vzdělávání.
V roce 1997 v rámci tzv. optimalizace školství byly klinické a technické obory sloučeny pod hlavičku jedné školy a vznikla střední zdravotnická škola a vyšší zdravotnická škola pod vedením Mgr. Milana Riedla.
V roce 2005 se rozběhl na střední škole obor Zdravotnické lyceum, který připravuje žáky zejména pro další studium na vysokých či vyšších školách.
V rámci těchto změn se v roce 2008 stala součástí školy i zdravotnická škola v Teplicích, kterou si lidé vždy spojovali s výukou rehabilitačních pracovníků. Dodnes se zde vyučuje obor masér sportovní a rekondiční a masér ve zdravotnictví (od r. 2011).
Budova školy v Kapelní ulici, Teplice
V roce 2009 bylo otevřeno i dálkové (v současné době kombinované studium) vybraných oborů, které pokračuje dodnes a díky němuž se nám daří ve výuce některých oborů pokračovat (denní formu neotvíráme pro nezájem uchazečů, kteří si volí kvůli bakalářskému titulu raději stejný obor na vysoké škole).
Od roku 2010 je součástí školy i domov mládeže.
Domov mládeže v ulici Kapitána Jaroše, Ústí nad Labem
Díky všem předešlým opatřením se o rok později stala škola jednou z prvních páteřních škol Ústeckého kraje.
Obory se střídaly, žáci měnili, do chodu školy zasahovaly i politické poměry, které měly za následek změny v oborové struktuře hlavně vyšší školy. Vládou podporovaný rozmach vysokoškolských zdravotnických oborů měl za následek postupné rušení vybraných oborů na vyšší škole. Nejprve to byl obor Diplomovaná sestra pro intenzívní péči, poté dětská sestra (nyní znovu zařazena do oborové nabídky vzhledem k nedostatku dětských sester v terénu), Diplomovaný radiologický asistent a ve školním roce 2020-2021 se loučíme s oborem Diplomovaný zdravotnický záchranář.
Nikoho z nás však nenapadlo, že by ještě něco jiného mohlo změnit život školy od základu tak, jako to dokázal malý, pouhým okem neviditelný, koronavirus. V důsledku nastalé epidemie se 11. března 2020 školy v republice zavřely pro prezenční výuku a situace se zopakovala ještě v horší podobě ve školním roce 2020–2021, kdy museli učitelé vyučovat pouze na dálku až do května.
Pro učitele i žáky začalo neobyčejně náročné období on-line výuky. S krátkými přestávkami jsme takto učili déle než rok. Získali jsme celou řadu nových dovedností při využívání možností, které nabízí pro výuku informační a komunikační technologie a byli jsme nuceni se výjimečné situaci nějak přizpůsobit; ale zároveň jsme si ověřili, že zvládneme i to, o čem nás nenapadlo nikdy ani přemýšlet. V neposlední řadě se ale ukázalo, jak nezbytný a důležitý pro obě strany je kontakt učitele s žákem. Přestože jsme situaci všichni zvládli, a domnívám se, že „se štítem“, doufáme, že školní rok 2021/2022 a všechny další už proběhnou ve škole při klasické kontaktní výuce.
Mgr. Eva Skokanová
Zadní část budovy školy Palachova, Ústí nad Labem
Studovna
Infocentrum
Ve dnech 17. 9. - 18. 9. 2021 jsme oslavili 75. výročí založení naší školy.
© 2024 Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední škola zdravotnická, Kontaktovat webmastera, Masážní studio SPIRÁLA, Povinně zveřejňované informace, Mapa stránek
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO